Steenmarters Deventer

• E. van Maanen

Voor een onderzoek naar het voorkomen van steenmarters in Deventer e.o. en ervaringen met deze diersoort door burgers, worden meldingen gevraagd.

Steenmarters komen tegenwoordig op veel plaatsen in Deventer en in de stadsrand voor. Echter, we willen graag in kaart brengen waar precies en om hoeveel steenmarters het gaat. Daarnaast willen we graag weten hoe burgers deze soort beleven op zowel positieve als negatieve wijze (natuurbeleving versus schade/overlast), ten behoeve van een steenmartermeldpunt voor Deventer.

Heeft u het afgelopen jaar een Steenmarter gezien of anders waargenomen (bijv. autoschade of andere overlast meegemaakt) dan kunt u daar melding van maken.

We zijn zeer benieuwd naar uw bijdrage voor dit onderzoek. Wij vragen om het volgende:

1. Waar (straat in Deventer e.o.), wanneer en hoe de steenmarter is waargenomen (korte beschrijving).

2. Wat is uw mening over dit dier als ecologisch onderdeel van de stad?

3. Soort schade of overlast en eventuele kosten, en wanneer.

Vriendelijk dank,

E. van Maanen (Ecoloog van EcoGroen advies in Zwolle).

• Wouter Noordewier

1. Jacob Catslaan. Eind 2006. Ik kwam 's avonds om een uur 11 met de auto de PC Hooftlaan (zijstraat v/d Catslaan) inrijden en zag de steenmarter. Ik heb de auto meteen in achteruit gezet, maar toen liep de marter heel snel weg. We keken elkaar daarvoor nog wel recht in de ogen.

• mdejongmulder

vorige week een lekke bezine leiding gehad laten maken en tot onze verbazing was deze maandag opnieuw lek. bij controle bij een garage bleek ook een bougiekabel aangevreten te zijn door vermoedelijk een steenmarter.+vanmorgen onze andere auto gecontroleerd en ja hoor ook daar was eenslang door gebeten.

• Petra

Op Borgele, waar mijn ouders wonen (Nettelhorst) hebben we er dit voorjaar en deze zomer al meerdere kunnen zien.

Laat in de avond, vaak op het zelfde stukje (tussen speeltuintje en laagbouwwoningen).

Mijn ouders hebben er ook wel eens een (vorig jaar) in de achtertuin gehad.

• Marijke

Half oktober zijn ze op de school ( hoek B. Luninckstraat/Splithofstraat) begonnen met het ‘wegjagen’ van Steenmarters, deze zouden er al langere tijd zitten.

• Benjamin Flierman

1

Schalkhaar, Croddendijk, december 2007, overstekend.

Bathmen, Deventerweg, juni 2007, doodgereden.

Bathmen, Deventerweg, aug 2007, overstekend.

Bathmen, Kuiperij, 's nachts op dak.

Bathmen, Kuiperij, verderop onder dakpannen.

2

Hoort er zeker bij. Deel van het (stad)ecosysteem, hoewel meer buitengebied. Zeker geen bestrijding nodig.

3

Geen schade bekend.

• Petra

Zojuist heb ik ook een steenmarter gezien in mijn eigen straat. Nu dus, om 2 uur 's nachts.

Mijn katten gingen hard voor de ramern heen en weer lopen. Ik had even daarvoor al lawaai op het platte dak van ons huis gehoord.

Dat zijn buitenkatten dacht ik.

Totdat ik nieuwsgierig werd door de opwinding van mijn huistijgers en achter ze ging zitten bij het raam.

Vanachter een autoband zag ik een klein koppie naar ons kijken. Ik dacht een kitten ofzo. Totdat he mij zag en wegrende. Het was een slanke marter met een weldadige pluimstaart.

Het rende naar de Rielerweg, Wechelerstraat en Hof van Colmschate.

In Voorstad -Oost dus een marter gezien, daar had ik hem nooit verwacht.

Morgen maar even schuur en zolder controleren omdat ik hem ook op het platte dak hoorde!

• Leen Dekker

Ik heb inderdaad hinder van steenmarter(s).

Vorig jaar is van onze Honda Civic de bobinekabel doorgebeten.

Vorige week heeft een marter (volgens garage typische marterbeetpatroon) de kabel naar de lambdasonde (katalysator) doorgebeten. De marter zelf heb ik nooit waargenomen.

Ik woon aan de Anne Franklaan, precies aan de rand van de wijk. Onze tuin grenst direct aan het landgoed De Bannink.

• Joris

Voor alle Hyvende mensen: http://antisteenmarters.hyves.nl/

join nu! :)

• ton

ceintuurbaan bij europaplein

al 4 keer schade bougiekabel andere kabel total 1600 schade ja ik zou zeggen bestrijding nodig meneer flierman zeker nog nooit last van gehad

bescherm of niet ze moeten niet voor de auto komen ik geef gas